Konflikt je v naší škole každodenní realitou. Děti přicházejí z různých prostředí a nesou si odlišné způsoby, jak reagovat na napětí. Některé se stáhnou a mlčí, jiné bouřlivě reagují slovy nebo činy. Naším přesvědčením je, že každé dítě v konfliktu jedná tak, jak nejlépe umí. Věříme však, že konflikt nemusí být destruktivní. Naopak, může být příležitostí pro růst sebevědomí, budování vztahů a hlubší pochopení sebe i druhých.
S touto vizí jsme v minulém školním roce zahájili spolupráci s Dominikem Barterem, člověkem, který před třiceti lety ve spolupráci s obyvateli brazilských chudinských čtvrtí vyvinul Kruhy obnovy. Jde o přístup ke konfliktu v rámci kterého si každá komunita vytvoří vlastní způsob jak být s konfliktem, podle toho, co konkrétně pro ně funguje. Dominic pracoval ve školách, vězeních, na ulicích a ve válečných zónách. Konflikt vidí jako příležitost, nikoliv jako problém. Tato perspektiva, která je v jeho práci klíčová, byla podpořena i blízkou spoluprácí s Marshallem Rosenbergem, zakladatelem Nenásilné komunikace.
Inspirace od Dominica: Konflikt jako cesta
Naše cesta s Dominikem začala v roce 2023 na víkendové akci v Praze. Poprvé jsme měli možnost seznámit se s jeho přístupem a vyzkoušet si, jak řešit konflikty smysluplněji. Následně jsme navázali užší spolupráci zaměřenou přímo na potřeby naší svobodné školy Kairos.
V průběhu školního roku jsme vytvořili základní systém pro práci s konflikty, který jsme společně s dětmi i průvodci začali používat a upravovat podle poznatků z praxe. Zaměřili jsme se na to, jak podpořit, aby se během konfliktu obě strany slyšely a dokázali vyjádřit, o co jim jde. Tento proces přinesl spoustu učení – úspěchů i nezdarů. Chápeme, že toto téma je nejen pro nás, ale i pro širší společnost stále nové a objevné.
Na podzim 2024 jsme opět měli příležitost přivítat Dominica přímo v naší škole. Strávil s námi tři dny, během nichž pozoroval každodenní situace, pracoval s průvodci a dětmi a pomáhal nám jemně dolaďovat náš přístup ke konfliktům. Zároveň nám dodával cennou podporu, která je klíčová při realizaci takových změn, jež jsou pro většinu společnosti nové a možná i nezvyklé.
Prostor pro podporu a transformaci
Jednou z nejzásadnějších myšlenek, které s námi Dominic sdílel, je důležitost podpory – nejen během samotného konfliktu, ale také při učení se novým způsobům řešení čehokoliv. Konflikt podle něj není konečná stanice, ale transformační proces, během kterého můžeme lépe pochopit druhé, prohloubit vztahy a růst jako jednotlivci i jako komunita.
Tento přístup odráží i myšlenky Marshalla Rosenberga, který tvrdil, že konflikty vznikají, když nejsou naplněny naše potřeby. Nenásilná komunikace (NVC) nás učí, jak potřeby rozpoznat (v tom co sám cítím i v tom co říká druhý) a pojmenovat. Kombinace empatie a otevřeného vyjádření vytváří prostor pro vzájemné pochopení, prohloubení vzájemného kontaktu a spolupráci.
Nenásilná komunikace jako nástroj pro lepší svět
Marshall Rosenberg vyvinul Nenásilnou komunikaci jako možnost, jak změnit způsob, jakým komunikujeme – se sebou i s ostatními. Dominica Bartera setkání s Marshallem a jeho myšlenkami podpořilo a mnoho let se od něj učil. Jeho schopnost přenést tyto principy do našeho prostředí a každodenních situací je nesmírně inspirativní.
Co nám spolupráce přinesla?
Po roce práce na tomto tématu vidíme, že konflikt nemusí být jen zdrojem strachu nebo zloby. Díky inspiraci od Dominica a experimentování s myšlenkami Nenásilné komunikace, jej stále více chápeme jako příležitost k růstu – osobnímu i vztahovému. Učíme se, jak lépe vyjadřovat své potřeby a jak naslouchat těm druhým a tvoříme systémy, které nás v tom podpoří. Děti, průvodci i rodiče postupně objevují, že konflikt může být příležitostí k prohloubení kontaktu a proměně situace k lepšímu, nikoliv překážkou, kterou je třeba překonat.
Tento proces je dlouhodobý, ale věříme, že stojí za to. A jsme nesmírně vděční Dominicovi Barterovi i Marshallu Rosenbergovi za inspiraci a za to, že nám ukazují, že změna je možná – začíná jak v nás, tak v tom, co spolu vytvoříme. Stejně tak jsme vděční Ascaldeie Catwall a Janě Luhanové, které základní kameny těchto principů do školy Kairos vnesly.
Commentaires